HENGELO – UCP V Coöperatief U.A. uit Amsterdam is eigenaar van het wooncomplex ‘t Swafert en Van ’t Hof Rijnland Vastgoedmanagement BV voert het beheer namens de eigenaar uit. Bewoners van het complex vertellen dat de eigenaar en beheerder van het monumentale pand nooit thuis geven, terwijl klachten van bewoners zich opstapelen. Recent heeft een recordaantal bewoners bij een vergadering ingestemd met het lid worden van de Woonbond.
De Woonbond is een Nederlandse landelijke vereniging voor huurders, opgericht in 1990 met als doel de (rechts)positie van huurders te verbeteren. “Als overleg niet het gewenste resultaat oplevert, schroomt de Woonbond niet om de publiciteit te zoeken en actie te voeren. Daarnaast ondersteunt de Woonbond lokale huurdersorganisaties in hun overleg met de verhuurder over het huurbeleid. De bond biedt huurders ook juridische steun, bijvoorbeeld met de Huurderslijn, de telefonische ledenservice waar huurders terecht kunnen met juridische problemen.”
Misbruik maken van de servicekosten kan per 1 juli streng worden bestraft. Dankzij een lobby van de Woonbond zijn in de nieuwe Wet Goed Verhuurderschap ook de servicekosten opgenomen. Als de verhuurder zich niet houdt aan de wettelijke regels, dan riskeert die een boete van maximaal 22.500 euro. “Als alles volgens plan verloopt, openen alle gemeenten in de tweede helft van dit jaar een meldpunt, waar je signalen van slecht verhuurderschap kunt melden”, aldus de Woonbond.
Tijdens de vergadering van de bewonersvereniging van ‘t Swafert werd duidelijk dat er servicekosen worden gerekend voor onder andere groenonderhoud, maar omdat dit groen een openbaar toegankelijke ruimte betreft, zou dit voor rekening van de eigenaar moeten zijn. Er zijn klachten over de hoge maandelijkse kosten en de late jaarlijkse afrekening en terugbetaling. In de regel blijkt dat er altijd een jaarlijkse terugbetaling plaatsvindt, waardoor men vindt dat men consequent te zwaar wordt aangeslagen voor de maandelijkse servicekosten.
“We betalen te veel in verhouding tot de ‘service’ die geleverd wordt”, is een veelgenoemde klacht. Ook komt in de vergadering ter sprake dat klachten over service en onderhoud niet aankomen, en men zich niet gehoord voelt. Bij klachten of meldingen komt men er telefonisch niet door, wordt men ongepast te woord gestaan of wordt men doorverwezen zonder concrete afhandeling. Op meldingen per e-mail komt vaak geen of zeer laat een reactie, die geen oplossing biedt. Samen met de Woonbond hopen bewoners op een doorbraak in de impasse rond klachten.
Dit jaar veranderde Van ‘t Hof Rijnland Vastgoedmanagement de naam in Schep Vastgoedmanagers. De nieuwe naam is het gevolg van de toetreding van Van ‘t Hof Rijnland tot de Schep Groep.
(Hengelo’sWeekblad 17 okt 2023 )
Te late terugbetaling is een jaarlijks terugkeren ritueel, eerst was het eind augustus, daarna begin oktober, en dit jaar heeft er tot op heden nog geen terugbetaling plaatsgevonden…..!